saskia.reismee.nl

Kus uit Rwanda

Hola!!

Alweer meer dan drie weken geleden stapte ik op het vliegtuig richting Rwanda. Tijd voor een berichtje dus! Waar te beginnen?

Overeenkomsten met Nederland: mensen houden enorm van koeien. Dat ik het eerste wat er in ze opkomt als ik vertels dat ik uit nederland kom. Ik ben erg blij, want ze hebben daardoor lekkere kaas hier! Zelfs geitenkaas. Mmmmmm....verder zijn de overeenkomsten moeilijk te vinden: het is het land van de duizend heuvels, met een prachtig klimaat, een cultuur waar ik elke dag meer over leer, een gekke en kromme samenleving met enorme verschillen in rijkdom. Ik kan het maar moeilijk accepteren dat ik in een soort torentje leef met veel luxe: een douche, een zwembadje, electriciteit, een prachtige tuin, mensen die me bewaken en dat er minder dan 10 kilometer vererop mensen echt aan het vechten zijn om hun dagelijkse eten bij elkaar te zoeken. Ik woon hier in dezelfde wijk als de president! Ik loop elke dag langs z'n huis als ik naar m'n werk ga. Heel maf.

Ik ben echt met mijn neus in de boter gevallen. Ik heb een heel leuk team bij SNV, die me meteen helemaal opnemen, ik leer frans en ben heel warm ontvangen door iedereen. Ik mag meehelpen aan een fantastisch project om toerisme in het westen van Rwanda te ontwikkelen op een duurzame manier. Ik mag de reisleiders gaan trainen en meehelpen aan de implemenatie van het project. Het project is een trekking van 10 dagen door de verschillende dorpjes lang het Kivu meer. Om een idee te krijgen van hoe en wat zijn wemeteen de eerste week dat ik hier was 5 dagen gaan lopen en camperen met mijn collega's. Ze zijn Rwandees, en het was de eerste keer om een backpack te dragen en te camperen; veel lol gehad en elkaar meteen goed leren kennen, haha. Meteen na de eerste dag werden en porters ingeschakeld om de rugtassen te dragen. Daar ben ik toch wel echt te trots voor. Veel nieuwe ideeen opgedaan en ik denk dat het een mooie toekomst heeft. Super genoten van de tocht, de foto's vertellen de rest!

Ik zit hier nu in de tuin van Shirley ( eigenaresse van huis, waarbij ik een kamer huur) en als ik om me heen kijk zie ik een geit die kriebel heeft aan z'n rug; een groen zwembad, die schoongemaakt zal worden als Shirley weer terug is; prachtige bloemen en planten, zelfs een advocado boom; ik kijk uit op één van de heuvels van Kigali met enorm veel huisjes; ik hoor de stad, vogels, auto's en het geschreeuw van mijn huisgenote en fotografe Sonya ( Amerikaanse) en ik denk aan mijn tripje naar Gisenyi waar ik net van terug kom. Als ik zou mogen kiezen dan zou ik toch liever in Gisenyi wonen, aan het Kivu meer! Zo prachtig daar! Een plak waar je met zoveel ideen en inspiratie van terug komt.

Vandaag is onverwacht een feestdag, omdat de moslims vandaag het einde van de Ramadan vieren. Gisteren werd dit aangekondigd op de Radio en televisie en alle publieke instellingen zijn daardoor dicht vandaag. De rest gaat gewoon door. Ons (toerisme team, SNV) kwam het niet zo heel goed uit, want we zijn vanaf zondag naar Gisenyi gereden om daar een training voor te bereiden voor loale toerisme stakeholders! En nu moesten we gisteren ineens alles af lasten. Pindakaas!

Toch heb ik enorm genoten van het tripje! Er is zoveel te zien in dat gebied! Het is vlakbij de vulkanen en als je ernaarte rijdt in het donker dan kan je bij één van de vulkanen een rode gloed zien. Zo mysterieus! En dat is de plek waar de Gorilla's wonen. Het is een enorm vruchtbaar gebied en het is dan ook heel dicht bevolkt. Zoals Claude, (de tuinman/ bewaker) vertelde: 90 % van de bevolking hier leeft van hun eigen stukje grond; Als ze geluk hebben, kunnen ze ook wat eten verkopen, om daar bijvoorbeeld weer kleren van te kopen. Verder is er niet zoveel te doen; de vrouwen verbouwen de gewassen, de mannen verkopen wat op de markt en drinken bier, er is geen of bijna geen electriciteit, het is 's avonds koud en er worden heel veel kinderen gemaakt! Dus overal zie je die kleine hummels spelen. En als ze mij in de gaten krijgen dan komen ze heel hard naar me toe rennen en schreeuwen: Mzungu mzungu!! Veel vrouwen zijn zo mooi hier; ze dragen kleurrijke gewaden, zijn heel rond en lopen op een hele mooie vrouwelijke manier, vaak met een baby op de rug en iets anders op hun hoofd. Geen spijkerbroeken hier! En de muziek! Zo veel grappige melodietjes.

Ik mezelf verwend met een klein Rwandees gitaartje. Het heeft vier snaren en is lekker simpel, dus er komt al best aardig geluid uit. Heb alleen nog niemand gevonden die het me kan leren, dus ben zelf aan het improviseren. Ik denk dat mijn huisgenoot er ondertussen knettergek van wordt!

Dingen waar ik van geniet: het gezamelijk tandenstoken na de lunch bij SNV! Haha. Dat is zo grappig, en iedereen vind het doodnormaal.

Kan al aardig wat Kinyarwanda, zoals amakuru (hoest?)? Nimeza(Goed!, weet nog niet hoe ik kan zeggen als het niet goed gaat)! Witkwande (Hoe heet je?)? Tot zover mijn verhaal. Het wordt donker en moet me gaan beschermen tegen de mugjes.

Tot snel!

Dikke kus!

sas

Reacties

Reacties

steef

Hoi sas :)

Leuk om van je avontuur te horen....
En kan zelf ook niet w88 om de wereld een beetje te ontdekken!
Hier gaat goed ben lekker bezig met de studie!

Kus

je kleine broetje

Arjaan

Mwaramutse liefste,

wat een heerlijk verhaal, voelde me net even in een andere wereld terwijl ik het aan het lezen was. Zie je al zitten tijdens de lunch, dat van die tandenstokers is inderdaad heel bizar.

Ben benieuwd nar de foto's.

Mis je enorm!

Arjaan

Anne-Marie

Hee Saskia!
Wat leuk je verhaal te lezen! Ik weet dat Rwanda echt supermooi is! Ben heel benieuwd naar je overige ervaringen. Ga je naar Uganda? Dat vond ik een geweldig land met lieve mensen!!
Succes met je stage en onderzoek! Alle liefs, Anne-Marie
ps: heb gisteren mijn laatste dag gehad bij RASA, en vandaag de eerste bij Muziekgebouw aan 't IJ!
x

Paul & Lida

Stoere Sas,

Wat een mooi verhaal. We genieten er weer zeer van, om je avonturen te kunnen volgen. Hier in Hoofddorp alles OK (behalve het herfst weer overigens.........). Heel veel liefs van Paul en Lida

vivje

he liefie peifie kleine krullenbol

Zo alles net voor je vertrek weer lekker viv/jas versus arie/sas in het 1000 gelopen. hihihi We waren ook zo druk weet nu pas weer waar mijn kont zit, maar we zijn gesetteld. Wat een heerlijk verhaal schrijf je weer. Ik geniet helemaal mee en kan je gitaartje bijna horen (klinkt erg goed hoor). Heel veel plezier en ga je volgende week lekkere lange mail sturen met fotootjes van ons poppenpaleisje. kusje kusje kusje je slechtste vriendinnetje viv

Yara en Ramon

Lieve aarbei,

Wat een mooie ervaringen doe je daar op! Fijn dat je geniet en dat ze je met open armen ontvangen.
Ik ben jaloers op je avocado-boom! Jammie! We zijn heel erg benieuwd naar je foto's.

Hier alles trés bien! Zijn net naar Brugge (ja dat is ons avontuurlijke uitje haha) geweest, heel mooi. Ik heb een hele te gekke nieuwe baan, het huis wordt 'te dope' en Vosje en Nino hebben elkaar gevonden...zo zoet.

Lieverd, geniet en blijf ons verrassen met je mooie verhalen.

dikke kussen uit casa di yaramon.

Ik mis je!

Yara en Ramon

* Aardbei
* Advocado-boom

hihi

ien

wat leuk om je even te spreken daarstraks. meer mooie verhalen schrijven kan me dan een beetje voorstellen hoe het daar is. hoop dat arjaan wat eerder naar je toe kan komen. liefs

Wouter

Hey lief lief zusje!

Wat een ontzettend mooi verhaal zeg!
Volgens mij ben je daar prima op je plek! Op t zwembad en de verschillen in welvaart na dan...

Hier gaat alles zn gangetje, t klimaat is nog steeds klote, de mensen doen nog steeds t zelfde met zn allen, geniet dus nog maar even lekker van je tijd daar in de zon!

Morgen komt er een uitgebreide mail!

KUS en knuffel!\
je broer!

lida leenders

Hoi mijn lieve Sas.

Ik was met mijn stofzuiger op weg naar boven en dacht eerst even kijken naar je website. Al leuke reakties trouwens.
Hier gaat alles gewoon door.Ik mis de fotos wel maar begrijp dat het niet zo makkelijk is om veel op internet te zitten ivm overbelasting van het net daar.

Hoop dat het goed gaat met je franse les zoals je op de kaart schreef. Bedankt trouwens.
Opa en oma waren erg enthousiast over de ontvangst van je kaart. Met oom Jan gaat alles redelijk goed. Heeft op dit moment bezoek uit Nederland.
Hoop je weer gauw te spreken of iets te zien van je omgeving daar.

groet en liefs van je moems

JUL

Lieve Lieve JUT!
WHY WHY WHY.... heb ik niet het adres van deze site gekregen?? Grin! gelukkkkkig heb ik je gevonden!

Ik heb genoten van je verhalen, vooral van de verhalen bij de foto's van die familie. Zo ben je op je best! Waarderen van andermans cultuur en daar het mooiste in vinden! Ik ben trots op je zoals je alles weer doet!

Liefke, I love you!
Dikke kus Lin

Naique

Hey Saskia, wat een leuk verslag, ik ben zelf in Rwanda geboren en ben als klein kind naar Nederland verhuisd, ik weet dus vrij weinig van mijn geboorte land, maar dankzij jou verslag bewonder in mn geboorte land nog meer, ik kan niet wachten om binnen kort zelf op reis te gaan.

thanks for your story x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!